Spotkanie z Przyrodnikiem w klasach 1b, 1c, 2c, 2d, 3a
Tajemniczy świat mrówek
Zajęcia edukacyjne poświęcone mrówkom to doskonała okazja, aby uczniowie odkryli fascynujący świat tych niezwykłych owadów. Dlatego w dniu 6.02 uczniowie klas 1b, 1c, 2c, 2d oraz 3a wraz z nauczycielami wzięli udział w spotkaniu z Panem Piotrem - przyrodnikiem, który bardzo ciekawie i szczegółowo omówił i zaprezentował ten tajemniczy temat.
Nikt z nas dotąd nie wiedział, że królowe mrówek żyją od 15 do 20 lat, a robotnice około 8 tygodni. A także, że te małe owady są w stanie podnieść ciężar 50 razy przekraczający ich własną wagę, co czyni je jednymi z najsilniejszych zwierząt w swoim rozmiarze.
Mrówki mają charakterystyczną budowę ciała, składającą się z trzech głównych części: głowy, tułowia i odwłoka. Posiadają również sześć nóg, szczęki oraz czułki, które służą do zbierania informacji o otoczeniu. Od mrowiska odchodzą nawet na 250 metrów, a wracają do kopca wykorzystując zapach, ponieważ komunikują się ze sobą głównie za pomocą feromonów, czyli substancji chemicznych, które wydzielają. Dzięki nim mogą przekazywać informacje o jedzeniu, zagrożeniach czy kierunku, w którym należy się udać.
Zwierzątka te żyją w koloniach, a ich społeczeństwo jest zorganizowane hierarchicznie i składa się z różnych kast:
- królowej - jedynej samicy w kolonii, której główną rolą jest rozmnażanie,
- robotnic - bezpłodnych samic, które wykonują większość pracy w kolonii, w tym zbieranie pokarmu, opiekę nad larwami oraz budowanie gniazda,
- samców - których głównym zadaniem jest zapłodnienie królowej. Po spełnieniu tej roli często umierają.
W mrowisku jest podział obowiązków. Jedne mrówki bronią terytorium, inne budują kopiec, jeszcze inne pracują i dbają o królową. Są też takie, które podobnie jak cysterna przenoszą jedzenie.
Ponadto dowiedzieliśmy się jak ważną rolę odgrywają mrówki w ekosystemie, co jest ich największym zagrożeniem, że „hodują” mszyce, a także że toczą bitwy z innymi koloniami mrówek o terytorium lub zasoby, a ich bronią jest kwas mrówkowy.
Podczas zajęć mogliśmy popatrzeć przez specjalny okular imitujący wzrok owadów oraz posmakować miodu spadziowego. Zobaczyliśmy też z bliska królową mrówek oraz robotnice.
Na zakończenie otrzymaliśmy od Pana Piotra upominki w postaci certyfikatu, linijek oraz materiały do stworzenia własnego mrowiska.
To były niezwykłe zajęcia. Wzbogaceni o ciekawe wiadomości wróciliśmy do klas.
Sylwia Sperling