• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 4311 330
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/Aktualności/Spotkanie z Przyrodnikiem w klasach 1b, 1c, 2c, 2d, 3a

Spotkanie z Przyrodnikiem w klasach 1b, 1c, 2c, 2d, 3a

7 02 2025 #Klasa b 2024-2032 #Klasa c 2023-2031 #Klasa c 2024-2032 #Klasa d 2023-2031 #Klasa a 2022-2030

Tajemniczy świat mrówek

Zajęcia edukacyjne poświęcone mrówkom to doskonała okazja, aby uczniowie odkryli fascynujący świat tych niezwykłych owadów. Dlatego w dniu 6.02 uczniowie klas 1b, 1c, 2c, 2d oraz 3a wraz z nauczycielami wzięli udział w spotkaniu z Panem Piotrem - przyrodnikiem, który bardzo ciekawie i szczegółowo omówił i zaprezentował ten tajemniczy temat.

Nikt z nas dotąd nie wiedział, że królowe mrówek żyją od 15 do 20 lat, a robotnice około 8 tygodni. A także, że te małe owady są w stanie podnieść ciężar 50 razy przekraczający ich własną wagę, co czyni je jednymi z najsilniejszych zwierząt w swoim rozmiarze.

Mrówki mają charakterystyczną budowę ciała, składającą się z trzech głównych części: głowy, tułowia i odwłoka. Posiadają również sześć nóg, szczęki oraz czułki, które służą do zbierania informacji o otoczeniu. Od mrowiska odchodzą nawet na 250 metrów, a wracają do kopca wykorzystując zapach, ponieważ komunikują się ze sobą głównie za pomocą feromonów, czyli substancji chemicznych, które wydzielają. Dzięki nim mogą przekazywać informacje o jedzeniu, zagrożeniach czy kierunku, w którym należy się udać.

Zwierzątka te żyją w koloniach, a ich społeczeństwo jest zorganizowane hierarchicznie i składa się z różnych kast:
- królowej - jedynej samicy w kolonii, której główną rolą jest rozmnażanie,
- robotnic - bezpłodnych samic, które wykonują większość pracy w kolonii, w tym zbieranie pokarmu, opiekę nad larwami oraz budowanie gniazda,
- samców - których głównym zadaniem jest zapłodnienie królowej. Po spełnieniu tej roli często umierają.

W mrowisku jest podział obowiązków. Jedne mrówki bronią terytorium, inne budują kopiec, jeszcze inne pracują i dbają o królową. Są też takie, które podobnie jak cysterna przenoszą jedzenie.

Ponadto dowiedzieliśmy się jak ważną rolę odgrywają mrówki w ekosystemie, co jest ich największym zagrożeniem, że „hodują” mszyce, a także że toczą bitwy z innymi koloniami mrówek o terytorium lub zasoby, a ich bronią jest kwas mrówkowy.

Podczas zajęć mogliśmy popatrzeć przez specjalny okular imitujący wzrok owadów oraz posmakować miodu spadziowego. Zobaczyliśmy też z bliska królową mrówek oraz robotnice.

Na zakończenie otrzymaliśmy od Pana Piotra upominki w postaci certyfikatu, linijek oraz materiały do stworzenia własnego mrowiska.

To były niezwykłe zajęcia. Wzbogaceni o ciekawe wiadomości wróciliśmy do klas.

Sylwia Sperling

Spotkanie z Przyrodnikiem w klasach 1b, 1c, 2c, 2d, 3a

do góry